Mooi avontuur ik ga je missen!

26 april 2018 - Uluwatu, Indonesië

Aan alles komt een einde. En helaas ook aan deze reis..En wat was het een mooie reis. Ik ben verdrietig om al het mooie hier achter te moeten laten, afscheid nemen van de mensen die ik heb leren kennen. En bovenal om afscheid te nemen van dit avontuur. De laatste dag van mijn reis ben ik eigenlijk alleen maar aan het huilen.

Ik ben niet meer naar Canggu gegaan zoals ik eerder beschreef. Ik had een prachtige tijd met veel bijzondere mensen om mij heen. Afgelopen dagen heb ik vooral nog volledig genoten van alles. Heerlijk gegeten, gedronken, gelachen en yoga lessen gevolgd! Er was een moment waarop ik achter op de scooter zat en naar boven keek. De lucht was vol met sterren, terwijl de wind door mijn haren waaide. Het klinkt een beetje als een slechte roman. Maar wat was dat een Geluksmomentje. Een momentje wat ik graag vast wil blijven houden.

Ik probeerde mij de afgelopen dagen rustig aan voor te bereiden op mijn terugkomst naar Nederland. Maar ik moet zeggen dat het mij erg tegenvalt. Wat ik veel van andere reizigers hoorde is dat je er op een gegeven moment naar toe leeft om naar huis te gaan. En dat je het gevoel hebt dat het goed geweest is. Dat is niet zoals ik het ervaren heb. Tuurlijk ben ik blij om alle lieve vrienden en familie in Nederland weer te zien. Maar het afscheid nemen van de mensen hier valt mij zwaar. Ik heb altijd al erg veel moeite gehad met afscheid nemen. Niet alleen het afscheid nemen van de mensen valt mij zwaar. Maar ook het afscheid nemen van dit mooie land en van het hele avontuur.

Want dat was het. Een avontuur, mijn avontuur! Een grote rollercoaster vol met leuke dingen, maar ook minder leuke dingen. Je ontmoet de meest leuke mensen op de meest bijzondere plekken. De band die je in een korte tijd met iemand hier opbouwt is niet te vergelijken met de mensen die je leert kennen thuis. Je deelt zoveel mooie en bijzondere momenten, je leert iemand zo snel kennen omdat je zo intiem en close samen bent voor die periode.

Wat ik geleerd heb van deze schommeling van contacten is dat je moet genieten van het moment. Niet nadenken over het afscheid van later. Maar geniet van het moment, samen!

De laatste week heb ik geslapen in een luxe villa en even geleefd als een princes. Ik kan mij voorstellen dat als jullie mijn verhalen hebben gelezen en mijn foto’s hebben gezien dat je denkt wat een luxe vakantie. Maar geloof mij dat was het echt niet altijd. Ik heb hele mooie plekken op deze wereld mogen bekijken en onwijs veel bijzonders mee mogen maken. Ik heb voor een langere tijd van dichtbij van allerlei culturen mogen genieten. Maar dit gaat natuurlijk niet vanzelf ik heb de afgelopen drie maanden meer dan 33.580 km afgelegd met een backpack, die voor je gevoel met de dag zwaarder word. Ik heb soms hele dagen en zelfs nachten gereisd om weer op mijn volgende bestemming te komen. Ik heb mijzelf iedere keer weer in het diepe moeten gooien om verder te gaan. Iedere dag was werkelijk waar een verrassing en een avontuur. Dat maakt het reizen mooi, maar ook iets waaraan je moet leren om je over te geven. Ik heb gereisd in een land waarvan de mensen niet altijd even goed Engels spreken, waarvan je er maar op moet vertrouwen dat de chauffeur je van A naar B brengt. Waar je moet duimen of de bus of auto het überhaupt wel haalt tot zijn eindbestemming (vooral in Cambodja, waar ik meerdere keren langs de kant van de weg gestaan heb, omdat de bus weer eens kapot was)l. En vervolgens nog 170 km kon gaan liften).  Ik heb in de meest vieze bedden en kamers “geslapen” met gemiddeld 10 andere mensen op een kamer. Ik heb gelachen, ik heb gehuild, ik heb mij onveilig gevoeld, ik heb mij veiliger dan ooit gevoeld, ik heb mij eenzaam gevoeld en daarnaast ook omringd door nieuwe bijzondere mensen. Ik heb fouten gemaakt, maar zeker ook veel geleerd. Ik heb het zelf op moeten lossen, maar soms ook met steun van mensen om mij heen. Ik ben geïnspireerd door alles en iedereen. En bovenal trots op mijzelf dat ik dit heb gedaan. En enorm blij ook! Als je drie jaar geleden tegen mij gezegd had dat ik zou gaan reizen, dan had ik je hard uitgelachen. Maar jeetje wat heb ik een hoop mooie herinneringen die ik zal blijven koesteren. Een hoop mooie mensen ontmoet van over de hele wereld, waarvan ik hoop ze ooit nog tegen te komen.  En dit alles was part of the adventure. En ik heb van alles genoten en ontzettend veel geleerd.

In het speciaal wil ik Sofia bedanken. Het meisje uit Zweden, waarmee ik in Cambodja en later weer in Bali heb gereisd. Enorm veel bijzondere ervaringen met haar gedeeld en als het even tegen zat was zij er altijd. Onze wegen waren de laatste week van mijn reis gesplitst. We hadden al afscheid genomen. Zij zat op dit moment in Ubud in Bali en ik uluwatu. Maar omdat ik het er vandaag zo moeilijk mee had is zij speciaal nog 2 uur heen en weer gereisd met de taxi om doei te zeggen. Lieve lieve Sofia, bedankt voor alles! Ik ben blij om samen een stuk van dit avontuur te hebben kunnen delen.

Nu is het tijd om terug te gaan naar Nederland om de mensen die ik lief heb daar weer te zien! Want ook die heb ik gemist.

Ik kijk terug op een avontuur vol mooie herinneringen, die niemand mij ooit nog af kan nemen. Op naar het volgende avontuur!

1. Gonda Kruis:
    28 april 2018
    Hey lieverd bedankt voor het delen van je avonturen. Ik zei vroeger altijd al: Geniet van het moment 😘
    Ik vind het ook heerlijk dat je weer veilig bij ons terug bent na dit avontuur. Xxx ❤