Hue, Vietnam

Hoi An & Huế

18 februari 2018 - Hue, Vietnam

Hallo allemaal,

Na een lange reis vanuit Dalat arriveer ik om 05:00 uur in de nacht in Hoi An. Volgens de verkoper van mijn busticket zal ik om 07:00 uur arriveren.. iets eerder dan verwacht dus. Daar sta je dan bij de bushalte, alles dicht en geen taxi te vinden. Ik besloot om naar mijn hostel te gaan lopen. Onderweg liep ik langs een hutje waar de kippen geslacht werden. Mijn dierenhartje heeft het hier wel zwaar soms. Ik weet dat het erbij hoort en dat het overal ter wereld gebeurd. Maar hier is alles zo zichtbaar waardoor het soms even schrikken is. Ik arriveer bij mijn hostel. De man bij de receptie die daar ligt te slapen vertelt dat ik nog niet kan inchecken (logisch op dit tijdstip) ik besloot om op een bankje bij de receptie te gaan slapen. Dit was buiten naast de kippenslachterij. Ja je raad het al.. ik kon niet slapen en hoorde alleen maar die zielige kippetjes. Met als gevolg dat ik nu dus al een aantal dagen geen vlees meer heb gegeten Haha. Maar goed oordoppen  in en proberen toch wat te slapen. Om 07:00 uur kon ik mijn kamer in waar ik nog even wat uurtjes geslapen heb.

Ik heb in Hoi An hele leuke dagen gehad! Echt een super mooi plekje met veel sfeer! Hoi An staat bekend om de leuke lampionnetjes die je overal op straat ziet! Ik was hier met Vietnamees oud en nieuw (Tet). Het nadeel is wel dat veel dan ook gesloten is. Ik heb veel leuke mensen ontmoet in Hoi An! Na een aantal dagen heb ik een scooter gehuurd en ben ik naar mijn volgende bestemming gegaan: Huế. Dit is ongeveer 130 km verder op. En een super mooie route om per scooter te reizen. Deze route heet de Hai van Pass. Echt super mooi! Mocht je in Vietnam komen, sla deze route absoluut niet over.

Huế viel na Hoi An naar mijn mening een beetje tegen. Ik ben hier ander halve dag geweest. Ik heb hier vooral uitgerust. Een scooter gehuurd en naar het strand gegaan, daarnaast lekker op tijd naar bed met Netflix! Helaas heb ik in deze plaats ook wat minder leuke ervaringen gehad. Ik was een ware attractie, waardoor ik flink werd bekeken. Dit is nog niet zo erg. Maar helaas zijn er ook mensen die net iets te ver gaan. Kortom ik heb mij hier niet altijd even veilig gevoeld. Nog een reden om snel weer te vertrekken naar een toeristisch gebied. Wel heb ik ook een hele leuke ervaring gehad met een groep Vietnamezen kinderen. Die zo onder de indruk waren van mijn blanke huid en blauwe ogen. Daarnaast wilde ze mij geld en snoep geven ivm het nieuwe jaar. We communiceerde met elkaar via Google Translate. Zeker ook door  oud en nieuw, hing hier een wat vreemde sfeer. Je moet extra goed opletten op je spullen, omdat mensen zeker in deze tijd geld nodig hebben. Alles is rond deze periode duurder.

Op dit moment zit ik te wachten op het vliegtuig naar Hanoi. Mijn laatste bestemming in Vietnam. Ik zal hier nog wat uitstapjes maken naar Halong Bay en Sapa. Hierover zal ik later meer schrijven. Ik ben ongeveer nog 1 week in Vietnam. Daarna is het tijd om verder te gaan richting Laos!